Sunday, December 28, 2008

Salam Maal Hijrah

Hari ini kita sudah memasuki tahun baru dalam kalendar Hijriah menandakan satu permulaan baru bagi kita khususnya umat Islam..

Dengan ini, aku hendak mengucapkan SELAMAT TAHUN BARU 1430 HIJRIAH kepada semua rakan-rakan muslim.

Ni info sikit mengenai MAAL HIJRAH :

Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram Ini adalah suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana ia menandakan peristiwa penting berlaku dalam sejarah Islam. Dimana untuk memperingati penghijrahan Nabi Muhammad dari Kota Mekkah ke Madinah(Kota Yathrib) pada tahun 622 masihi dan merupakan permulaan tahun hijrah bagi umat Islam. Hijrah Rasulullah SAW telah memberi kesab besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah baginda, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.

Doa akhir tahun hendaklah dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata:
"Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun."

Serba sedikit mengenai peristiwa MAAL HIJRAH..

Penghijrahan Nabi Muhammad ini lah dijadikan panduan kepada semua umat manusia untuk melakukan penghijrahan atau dengan kata lain PERUBAHAN.

Jadi, sudah adat biasa spesis HOMO SAPIANS didunia ni,bila masuk tahun baru, mesti nak ada azam baru..tapi kadang-kadang,azam hanya tinggal perkataan azam saja. Sebab tak berdaya atau terbatas hendak menjalankan semua azam-azam yang telah disenaraikan.Smile Kepada yang berjaya menunaikan azam-azam tahun yang sudah, TAHNIAH diucapkan.

Aku?macam saban tahun la..azam-azam tahun sudah akan dibawa kehadapan..hahaha.. Asik tak mampu jek nak laksanakan dengan jaya.. Mungkin sebab banyak sangat senarai azam yang aku teringin hendak buat agaknya. Nampak gaya, tahun ini punya azam kena jadikan senarai yg SGT pendek.huhu..

Ape ek azam aku tahun nih??
1)Nak buat blog(da terlaksana..delay dari tahun 2007)
2)Nak score dalam exam(macam payah jek)
3)Nak tambah berat badan (agak2 dlm 8kg lgGrin..)
4)...emm da la tu kot....bnyk2 xbuat lak...

Apa kamu semua punya AZAM sempena tahun baru ni?

No comments:

Post a Comment